Fundació

El Dr. Eduardo Morales guanya el XIX Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Econòmica

01/07/2020
  • El Dr. Eduardo Morales ha estat premiat pel seu treball d'investigació sobre les decisions estratègiques de les empreses i com contribueixen al seu comportament exportador i a la seva capacitat innovadora.
  • El Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Econòmica, dotat amb 30.000 euros, reconeix el treball d'investigadors en el camp del coneixement econòmic, empresarial i social.
  • "La capacitat de les empreses per ser més productives i per tenir més èxit en els mercats estrangers depèn fonamentalment de dues variables: en la inversió d'innovació i desenvolupament, i en la capacitat que tenen aquestes empreses per adquirir informació sobre les característiques dels competidors i dels consumidors en els diferents mercats", Dr. Eduardo Morales.

El Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Econòmica té com a objectiu incentivar i reconèixer el treball dels investigadors en els camps del coneixement econòmic, empresarial i social i contribuir a l'anàlisi i formulació d'alternatives que promoguin el benestar social. Es convoca des de l'any 2002 i té caràcter anual.

El jurat del XIX Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Econòmica, després de revisar les 18 candidatures rebudes, reconeix al Dr. Eduardo Morales com a guanyador del premi 2020, dotat amb 30.000 euros, pel seu treball d'investigació sobre les decisions estratègiques de les empreses i com contribueixen al seu comportament exportador i a la seva capacitat innovadora.

El Dr. Morales és un dels més destacats investigadors en el camp del comerç internacional. Gran part de les seves investigacions expliquen què fa que determinades empreses siguin més productives o tinguin més èxit expandint-se en nous mercats que altres, tenint en compte com formen les seves expectatives en contextos on la informació és incompleta i hi ha incertesa. Per exemple, ha explicat l'origen de l'anomenat miracle exportador espanyol de 2009-2013 a partir del comportament d'empreses individuals. Ha estudiat també la segregació racial als Estats Units des de la nova perspectiva d'examinar si diferents grups comparteixen o no llocs de consum habitual, com restaurants, i no només llocs de residència. Els seus treballs tenen a més un nou component metodològic en la seva aplicació de l'econometria a preguntes aplicades.

Aquestes investigacions han aparegut en les millors revistes acadèmiques internacionals.

Més sobre el Dr. Eduardo Morales

Llicenciat en Economia i en Dret per la Universitat Carlos III de Madrid, i doctor en Economia per la Universitat de Harvard. Va obtenir l'any 2006 el Primer Premi Nacional de Fi de Carrera en la Llicenciatura de Dret i el Segon Premi Nacional de Fi de Carrera en la Llicenciatura d'Economia. Ha estat professor a la Universitat de Columbia i actualment és professor de la Universitat de Princeton.

La seva línia de recerca se centra en el camp del comerç internacional i, en particular, en l'estudi del comportament exportador de les empreses. A més, ha treballat en l'àrea de l'economia urbana i l'econometria aplicada. En aquestes àrees, el seu treball s'ha centrat en desenvolupar metodologies que permeten quantificar la importància que té la informació a la qual tenen accés empreses i treballadors en les seves decisions econòmiques.

Declaracions del Dr. Eduardo Morales:

"La meva línia de recerca se centra en l'estudi del comerç internacional i en particular en l'estudi de les estratègies de la internacionalització de les empreses. També he realitzat estudis en l'àrea de l'economia urbana i de la econometría aplicada. Principalment en tots els meus estudis em centro en entendre fins a quin punt les suposicions, que com economistes fem sobre la informació que tenen els agents econòmics quan prenen les seves decisions, determinen moltes de les conclusions de les nostres anàlisis i fins a quin punt podem rebaixar aquest tipus de suposicions".

"La capacitat de les empreses per ser més productives i per tenir més èxit en els mercats estrangers depèn fonamentalment de dues variables: en la inversió d'innovació i desenvolupament, i en la capacitat que tenen aquestes empreses per adquirir informació sobre les característiques dels competidors i dels consumidors en els diferents mercats".

"L'economia actualment ha de jugar un paper important a l'hora de resoldre els problemes a què s'enfronta la nostra societat. En particular, l'economia desenvolupa una sèrie de instruments a l'hora de l'anàlisi de dades i avui dia on hi ha una proliferació de bases de dades per a qualsevol aspecte de la vida social crec que l'economia ha de jugar un paper important a l'hora d'analitzar aquestes dades i aprendre d'ells".

"Aquest tipus de premis juguen un paper fonamental a l'hora de donar visibilitat a la investigació que fem. Sempre aspirem, com a investigadors socials, si pot tenir un impacte en la societat i poder ajudar a resoldre els problemes socials als quals ens enfrontem. I aquest tipus de reconeixements juguen un paper fonamental a l'hora de connectar-nos amb aquests problemes socials".