Fundació Les científifques premiades Dra. Guillermina López-Bendito (esquerra) i Dra. Nanda Rea (dreta)

Nanda Rea guanya el IV Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l'Enginyeria i Guillermina López-Bendito, el XV Premi a la Investigació Biomèdica

09/06/2020
  • La Dra. Nanda Rea, doctora en Astrofísica, ha estat premiada per la seva aportació en el camp de l'astrofísica, focalitzant la seva investigació en l'estudi d'una classe d'estrelles de neutrons amb camps magnètics extremadament intensos: els magnetars, un tipus particular de púlsars.
  • La Dra. López-Beneït, doctora en Neurociències, ha estat premiada per la seva innovadora contribució en el camp de la neurobiologia del desenvolupament continuat mitjançant contribucions pioneres per entendre la formació i plasticitat de les connexions nervioses durant el desenvolupament del cervell, en condicions normals i en models de privació sensorial.
  • Ambdós premis, dotats amb 50.000 euros cadascun, tenen com a objectiu reconèixer la trajectòria de joves investigadors.

Els Premis Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica i a les Ciències i l'Enginyeria, tenen com a objectiu reconèixer la trajectòria de joves investigadors que destaquen per la seva excel·lència i capacitat d'innovació. Enguany, són dues dones científiques les premiades per la seva trajectòria en camps com la neurociència i l'astrofísica.

El jurat del IV Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria, després de revisar les 39 candidatures rebudes, ha reconegut a la Dra. Nanda Rea per la seva aportació en el camp de l'astrofísica, focalitzant la seva investigació en l'estudi d'una classe d'estrelles de neutrons amb camps magnètics extremadament intensos: els magnetars, un tipus particular de púlsars. La seva investigació se centra en observacions i simulacions teòriques d'estrelles de neutrons, els romanents compactes

i fortament magnètics de les explosions de supernoves d'estrelles relativament massives.

Per la seva banda, el jurat del XV Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica, després de revisar les 55 candidatures presentades amb perfils de investigació bàsica, clínica i epidemiològica, en aquesta edició ha decidit reconèixer a la Dra. Guillermina López-Bendito com a guanyadora del premi 2020 per la seva innovadora contribució en el camp de la neurobiologia del desenvolupament continuat mitjançant contribucions pioneres per entendre la formació i plasticitat de les connexions nervioses durant el desenvolupament del cervell, en condicions normals i en models de privació sensorial. La seva investigació pot inspirar el disseny d'eines capaces de reparar connexions neuronals defectuoses en pacients amb dèficits sensorials congènits o adquirits, com ara alguns casos de ceguesa.

Més sobre la Dra. Nanda Rea, IV Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i Enginyeria

Nanda Rea (Roma, 1978) és llicenciada en Física i doctora en Astrofísica per la Universitat de Roma Tor Vergata. Des de 2016 és científica titular del CSIC a l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE, CSIC-IEEC) a Barcelona. Recentment ha obtingut una H2020 ERC Consolidator Grant amb l'objectiu d'estudiar la població d'estrelles de neutrons en la nostra galàxia a través de simulacions de síntesi de població, i és la IP d'una acció H2020 COST en estrelles de neutrons que abasta 30 països i més de 300 científics a tot el món. La investigació de la Dra. Rea s'ha centrat en els magnetars, estrelles de neutrons amb gran velocitat de rotació i amb camps magnètics extremadament intensos. Seu és el descobriment del primer magnetar de camp magnètic feble. També ha contribuït a desenvolupar models que expliquen el seu comportament sota camps magnètics molt forts, establint que els magnetars no són emissors de radiació estables, sinó fonts variables.

Declaracions de la Dra. Nanda Rea:

"El que vam estudiar en el meu laboratori són els magnetars, un tipus particular de púlsars, que és el que es queda després que un estel 10 vegades el sol de gran acaba la seva vida i explota. Una vegada que explota, el que deixa és el seu nucli que es queda molt compacte amb densitat molt alta. I aquest nucli, que és com una esfera gran com tot Barcelona però amb tota la massa del sol dins. Quant més sapiguem sobre com funciona la física en aquests entorns més es podrà innovar per exemple en noves tecnologies utilitzant aquestes propietats físiques"

"És molt important aquest tipus de premis perquè es conegui la tasca d’investigació de joves científics, i en el meu cas, visibilitzar el paper de la dona en la ciència per començar a normalitzar-ho entre els més joves"

"La música i la ciència tenen moltíssim en comú. Els músics i els científics treballen els dos d'imaginació, treballen amb mitjans diferents però la feina que fan és molt similar. S'imaginen alguna cosa diferent, alguna cosa que va més enllà del que ja es coneix"

Declaracions del president del jurat del IV Premi Fundació Banc Sabadell a les Cièncias i l’Enginyeria, el prof. Andreu Mas-Colell (president del BIST, Barcelona Institute of Science and Technology, entitat col·laboradora d’aquest premi):

"La Dra. Nanda Rea és una investigadora amb una trajectòria científica brillant, que ha estat capaç de sorprendre, impactar i innovar en un àmbit de l'astrofísica tan madur i central com el de les estrelles de neutrons. També ha notat que, com a científica, cobreix tots els aspectes: l’observacional - on treballa amb equips molt amplis quan la coordinació, que ella ha liderat repetidament, ho fa necessari - i el desenvolupament de teories explicatives de les observacions "que no encaixen" .

"Els premis són importants per a les persones joves per les raons òbvies: és un reconeixement, dóna visibilitat, ajuda, directament o indirectament a obtenir recursos. Però els premis als joves també són importants per al sistema d’investigació d'un país globalment considerat: els científics joves seran, en part per l'efecte dels premis mateixos, els líders científics i institucionals del futur. Convé doncs que els jurats facin la seva feina amb rigor"

Més sobre la Dra. Guillermina López-Bendito, XV Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica

Guillermina López-Bendito (Alacant, 1975) és llicenciada en Ciències Biològiques per la Universitat d’Alacant. Va realitzar el doctorat a l'Institut de Neurociències d'Alacant, centre mixt del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) y la Universidad Miguel Hernández de Elche. Des de 2007, dirigeix el seu propi laboratori i grup d’investigació com a investigadora científica del CSIC a l'Institut de Neurociències dins de la Unitat de Neurobiologia de Desenvolupament. Amb la seva línia de recerca, la Dra. López-Bendito intenta respondre dues preguntes fonamentals: els mecanismes que regeixen la formació de mapes topogràfics de les connexions talamocorticales durant el desenvolupament perinatal de el cervell; i la modulació de les connexions tàlem-corticals i els mecanismes de formació de noves connexions (conegut com "rewiring" o plasticitat) en models de privació sensorial, amb importants implicacions biomèdiques.

Declaracions de la Dra. Guillermina López-Bendito:

"La meva línia de recerca se centra en com es forma un cervell que sigui capaç de captar la informació sensorial del món que ens envolta. Com les neurones que reben la informació sensorial, per exemple de la vida, l'oïda i el tacte, es connecten entre si de manera correcta amb l'escorça cerebral perquè puguem percebre i processar aquesta informació"

"Si volem reparar en un futur aquests sentits perduts hem de recuperar les connexions cerebrals que s'han perdut. En el nostre laboratori apliquem la reprogramació cel·lular per aconseguir per exemple en animals cecs recuperar neurones visuals".

"Aquests premis són fonamentals perquè visibilitzen, distingeixen la tasca dels científics, que fan una feina que jo anomeno de formigues, un treball lent però per a tothom. Invertir en ciència és invertir en el futur de la societat. Perquè la ciència té el gran objectiu final de millorar la nostra qualitat de vida, de millorar el nostre benestar augmentant el nostre coneixement per al desenvolupament d'eines futures que milloren la nostra qualitat de vida".

Declaracions del president del jurat del XV Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica, el Dr. Óscar Marin:

"Aquest any ens hem decantat per la Dra. López-Bendito, que ha destacat per l'originalitat i impacte de les seves investigacions sobre el desenvolupament i la plasticitat del cervell. El jurat ha reconegut que la investigació de la Dra. López-Bendito pot inspirar el disseny d'eines capaces de reparar connexions neuronals defectuoses en pacients amb dèficits sensorials congènits o adquirits, com ara alguns casos de ceguesa".

"El treball dels científics està guiat pel seu afany de descobrir noves fronteres, no pels premis. Però sens dubte els premis, en particular un tan important com el Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica, són un al·licient molt important per als investigadors i els seus grups de recerca, ja que suposen un reconeixement explícit a molts anys de treball. Com bé sabem els neurocientífics, els sistemes de recompensa són molt eficaços per consolidar els hàbits, així que esperem que aquest premi serveixi per animar la Dra. López-Bendito a seguir avançant en les seves estudi de el desenvolupament de el cervell i les seves malalties"

Pots descarregar fotografies i vídeo amb declaracions de les dues premiades en aquest enllaç.