Fundació

Romain Quidant guanya el I Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria i Borja Ibáñez, el XII Premi a la Investigació Biomèdica

31/05/2017
  • El nou premi, en col·laboració amb el BIST, neix amb l’objectiu d’afermar el reconeixement a joves investigadors, residents a Espanya, en disciplines científiques com les matemàtiques, la química, la física i l’enginyeria. Una mostra més del compromís que té la Fundació Banc Sabadell en el foment, descobriment i acompanyament del talent.
  • El Dr. Ibáñez, doctor en Medicina per la Universitat Autònoma de Madrid, ha estat premiat per la seva contribució a la lluita contra les malalties cardiovasculars. I el Dr. Quidant, guanyador del I Premi a les Ciències i l’Enginyeria, per les seves aportacions en el camp de la nanofotònica, entre les que destaquen les seves pinces ‘nano’ que permeten atrapar i moure partícules sense modificar-les.
  • Ambdós premis, dotats amb 50.000 euros cadascun, tenen com a objectiu reconèixer la trajectòria de joves investigadors. El lliurament tindrà lloc el proper 11 de juliol.

El jurat del I Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria ha reconegut al Dr. Romain Quidant per les seves contribucions en el camp de la nanofotònica, entre les que destaquen les seves pinces ‘nano’ que permeten atrapar i moure partícules tan petites com les molècules i els virus sense modificar-les, amb enormes aplicacions en biomedicina. Els seus treballs sobre la manipulació de la llum a escala nanomètrica amb làsers i antenes miniaturitzades obren un nou panorama en la tecnologia del futur. Per part seva, el jurat del XII Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica ha reconegut al Dr. Borja Ibáñez Cabeza com a guanyador del premi 2017 per la seva innovadora contribució a la lluita contra les malalties cardiovasculars a través de la translació dels coneixements bàsics i tecnològics a la prevenció i tractament d’aquesta patologia. Ambdós premis estan dotats amb 50.000 euros cadascun i tenen com a objectiu reconèixer la trajectòria de joves investigadors en el camp de la biomedicina i les ciències de la salut, així com en les ciències i l’enginyeria.

Aquest nou premi compta amb la col·laboració del BIST, Barcelona Institute of Science and Technology, que presideix el Prof. Andreu Mas-Colell (president també del jurat del premi) i que és una referència en l’àmbit científic a nivell internacional. En aquesta primera edició s’han rebut 41 candidatures, mentre que en la dotzena edició del Premi Biomèdica s’han presentat un total de 58 candidatures amb perfils d’investigació bàsica, clínica i epidemiològica. El jurat d’aquest premi ha estat presidit, un any més, pel Dr. Carlos López Otín, catedràtic de la Universitat d’Oviedo.

Més sobre el Dr. Romain Quidant, I Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria

Romain Quidant (Dijon, França 1975) és doctor en Física per la Universitat de Dijon, França. Des del 2002, treballa a l’Institut de Ciències Fotòniques de Barcelona (ICFO) en el camp de la nanoplasmònica i des del 2008 és professor ICREA i líder del grup de tinença en ICFO. La seva línia d’investigació se centra en l’estudi de les propietats òptiques de les nanoestructures, conegudes com nano-òptiques.

Quidant ha estat pioner en diverses fites importants d’aquest camp de la nano òptica i de la nanoplasmònica. En particular, va inventar i demostrar per primera vegada el concepte de nano pinces òptiques, que estan obtenint un impacte important en la manipulació de nano-objectes individuals, tan petits com biomolècules. Ell i el seu equip també han destacar amb els seus desenvolupaments d’un laboratori integrat per a la detecció precoç de malalties. A més, és un dels pioners mundials en el camp de la termo-plasmònica, que estudia les propietats fototèrmiques de les nanopartícules metàl·liques i les seves aplicacions a la biomedicina, la química i les energies renovables. Més recentment, el seu equip també ha realitzat treballs pioners en el camp de la opto mecànica amb el desenvolupament d’una nova plataforma basada en la levitació d’una nanopartícula en alt buit amb aplicacions sense precedent a la termodinàmica a escala nano, metrologia i la mecànica quàntica experimental.

Més sobre el Dr. Borja Ibáñez, XII Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica

Borja Ibáñez (Madrid, 1975) és llicenciat en Medicina per la Universitat Complutense de Madrid i Doctor en Medicina per la Universitat Autònoma de Madrid. Va realitzar la residència de Cardiologia a l’Hospital Universitari Fundació Jiménez de Madrid. Posteriorment va rebre formació en investigació bàsica al Mount Sinai School of Medicine de Nova York, USA. Després de tornar a Espanya va començar una carrera que combina l’activitat científica (dirigeix un grup d’investigació en el Centre Nacional d’Investigacions Cardiovasculars, CNIC) amb l’activitat clínica (és cardiòleg intervencionista a l’Hospital Universitari Fundació Jiménez Díaz). A més, es cap del grup recentment creat CIBER de malalties cardiovasculars (CIBERCV).

basats en aquests coneixements i posteriorment a provar nous tractament en assajos clínics que ell mateix dirigeix. En particular, el seu grup és pioner en l’estudi de la modulació del sistema beta adrenèrgic amb una teràpia capaç de reduir l’impacte de l’infart agut de miocardi. Així mateix, lidera una línia d’investigació on es demostra el paper rellevant de la dinàmica mitocondrial en el desenvolupament de miocardiopatia dilatada.

Lliurament dels premis l’11 de juliol a la seu de Banc Sabadell

L’acte de lliurament del premi tindrà lloc el dimarts 11 de juliol a la seu de Banc Sabadell a Sant Cugat del Vallès (Barcelona) i reunirà a destacats representants de la comunitat científica. La trobada comptarà amb la presencia dels guanyadors, alguns dels premiats d’altres edicions, membres del jurat, representants institucionals, comunitat mèdica, centres d’investigació, universitats de tota Espanya i inversors interessats en els projectes d’investigació i ciències, així com mitjans de comunicació.

Sobre la Fundació Banc Sabadell

La Fundació Banc Sabadell es va constituir com a fundació privada l’any 1994 amb la intenció d’estimular l’excel·lència i promoure el coneixement de la cultura. El seu objectiu és promoure activitats de divulgació, formació i investigació en els àmbits educatius, científics i culturals, així com fomentar el talent jove i donar-li suport.

Sobre BIST (Barcelona Institute of Science and Technology)

Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) és una iniciativa de sis centres de recerca d’excel·lència de Catalunya l’objectiu de la qual és incrementar la seva col·laboració per tal de construir junts un projecte comú. La seva força es basa en la capacitat de recerca dels seus sis centres i en el seu potencial per promoure projectes punters d’investigació multidisciplinària. El BIST està integrat pel Centre de Regulació Genòmica (CRG), l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), l’Institut d’Investigació Química de Catalunya (ICIQ), l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2), l’Institut de Física d’Altes Energies (IFAE), i l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona).