Corporatiu Clara Campàs, sòcia fundadora d’Asabys Partners, Salvador Aznar-Benitah i Valerie Vanhooren, fundadors d’Ona Therapeutics, i Sergio Pérez, director de Sabadell Venture Capital

Sabadell Asabys lidera la inversió en Ona Therapeutics, startup biomèdica creada a l’IRB Barcelona

21/05/2019
  • L’empresa, amb seu al Parc Científic de Barcelona, centra la seva activitat en el desenvolupament d’un nou medicament per al tractament del càncer metastàsic

• El fons Sabadell Asabys ha aportat la totalitat d’aquesta primera ronda d’inversió d’1,5M€

Ona Therapeutics ha anunciat avui el tancament d'una ronda de finançament llavor d’1,5 milions d'euros aportats íntegrament per Sabadell Asabys, vehicle de Banc Sabadell i Asabys Partners dedicat a la inversió en innovació en salut. Amb aquesta injecció de capital, l’startup iniciarà la seva activitat per al desenvolupament d'un nou medicament per al tractament del càncer metastàtic.

El finançament aportat per Sabadell Asabys se sumarà a altres recursos en negociació amb fons locals i internacionals fins, previsiblement, tancar un finançament per a la Ronda A d'uns 20 milions d'euros, que també comptarà amb la participació de Sabadell Asabys.

Ona Therapeutics desenvoluparà un nou medicament que parteix dels resultats inicials que demostren que el bloqueig de les rutes que permeten el metabolisme dels greixos en models animals de càncer inhibeix les cèl·lules formadores de metàstasi. En conseqüència, aquest bloqueig prevé la formació de metàstasi i és potencialment capaç d'eliminar les ja existents. Aquests resultats van ser publicats pel Dr. Aznar-Benitah a la revista Nature el 2017 en models de càncer oral, melanoma i de mama, i posteriorment han estat replicats en diversos tipus tumorals com càncer d'ovari, gàstric, de bufeta i de pròstata, entre d'altres.

Aquest projecte d'investigació va ser possible gràcies a ajudes de la Fundació La Marató de TV3 en la seva edició del 2012, la World Wide Cancer Resarch del Regne Unit i la Fundació Botín i Santander Universitats. El laboratori de l'IRB Barcelona, ​​liderat per Salvador Aznar-Benitah, va comptar també amb fons del Consell Europeu de Recerca (ERC), el Ministeri de Ciència i Innovació i la Generalitat de Catalunya. A més, el doctor Aznar-Benitah ja va ser premiat el 2014 per la Fundació Banc Sabadell per les seves investigacions amb cèl·lules mare i el càncer; des de l'any 2006, la Fundació Banc Sabadell atorga el premi a la Investigació Biomèdica, amb l'objectiu de reconèixer l'excel·lència de persones joves amb una trajectòria important en el camp de la investigació biomèdica i de les ciències de la salut que destaquen en la seva especialitat per la seva capacitat d'innovació.

El Dr. Aznar-Benitah comenta: “La metàstasi és la principal causa de mort en pacients amb càncer i fins a aquest moment ha estat molt complicat de trobar formes d'atacar les cèl·lules metastàsiques". La investigació va permetre a l'equip d'Aznar-Benitah identificar i purificar les cèl·lules que generen les metàstasis en diversos tipus de tumors i veure que la seva activitat és totalment dependent del consum de certs greixos. "Això ens ha permès desenvolupar de forma preclínica estratègies terapèutiques amb les quals hem observat un efecte antimetastásic molt prometedor. L'objectiu amb Ona Therapeutics és portar aquests resultats de la clínica a pacients amb càncer metastàtic" ha afegit l'investigador.

La Dra. Valerie Vanhooren aportarà al projecte la seva experiència prèvia en el desenvolupament d'anticossos monoclonals, així com la gestió de projectes d'investigació en fases primerenques del desenvolupament. "Volem traduir els resultats obtinguts en models animals en un medicament biològic que sigui eficaç en el tractament d'un ampli rang de càncers. Aporto a Ona Therapeutics la meva experiència prèvia en companyies biotech, on he liderat el desenvolupament de biològics en oncologia", afirma Vanhooren, directora general d'Ona Therapeutics.

Clara Campàs, sòcia fundadora d’Asabys Partners ha comentat que la clau d'aquesta participació a Ona Therapeutics "és la qualitat científica de les dades i l'abordatge d'una necessitat no coberta", a la qual cosa Raúl Rodríguez, director de BS Capital, ha afegit: "La implicació en l'àrea d'inversions en el sector salut de Banc Sabadell la vehiculitzem mitjançant Sabadell Asabys, cosa que ens permet de donar suport a companyies disruptives com Ona Therapeutics. La companyia està en una fase inicial en el desenvolupament d'un medicament per atacar el càncer metastàtic, fet que suposa un llarg període de desenvolupament, de manera que des de Banc Sabadell hi posem el nostre petit granet de sorra amb el suport en aquesta fase inicial".

Finalment, Sergio Pérez, director de Sabadell Venture Capital, ha remarcat a la roda de premsa de presentació que per a Banc Sabadell "és un orgull donar suport a aquest tipus de projectes, igual que amb BStartup donem suport a projectes en l'àrea tecnològica".

Sobre Ona Therapeutics

Ona Therapeutics és una companyia de recent creació, spin-off de l'IRB Barcelona i ICREA, i fundada pels doctors Salvador Aznar i Valerie Vanhooren. Amb seu al Parc Científic de Barcelona, Ona Therapeutics desenvolupa un nou medicament dirigit a bloquejar CD36 i inhibir les cèl·lules formadores de metàstasi. Aquest abordatge terapèutic podria prevenir la formació de metàstasi i eliminar les existents, potencialment en qualsevol tipus de càncer.

Sobre Asabys Partners

Sabadell Asabys Health Innovation Investments SCR, SA és el fons d'inversió gestionat per Asabys Partners, grup fundat per Josep Ll. Sanfeliu i Clara Campàs. Sabadell Asabys Health Innovation Investments compta amb el suport de Banc Sabadell com a principal inversor i preveu arribar en els propers mesos a una mida objectiu de 70 milions d'euros, els quals invertirà en unes 12 companyies en els propers anys.