Fundació

Rubén Martín guanya el II Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria i Daniel López Serrano, el XIII Premi a la Investigació Biomèdica

16/07/2018
  • El Dr. López Serrano, doctor en Bioquímica per la Universitat de Múrcia, ha estat premiat per la seva innovadora contribució en el camp de la resistència bacteriana als antibiòtics, tema d’immensa rellevància biomèdica i sanitària a nivell mundial. I el prof. Rubén Martín, premiat per la seva visió innovadora i creativa de la catàlisi química i les seves respostes a les necessitats i demandes de la societat dins un context de desenvolupament sostenible.
  • Ambdós premis, dotats amb 50.000 euros cadascun, tenen com a objectiu reconèixer la trajectòria d’investigadors joves. L’entrega tindrà lloc el pròxim 18 de juliol

El jurat del II Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria ha reconegut el prof. Rubén Martín per la seva visió innovadora i creativa de la catàlisi química i per les seves respostes a les necessitats i demandes de la societat dins un context de desenvolupament sostenible. Per la seva banda, el jurat del XIII Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica ha reconegut al Dr. Daniel López Serrano com a guanyador del premi 2018 per la seva innovadora contribució en el camp de la resistència bacteriana als antibiòtics, tema d'immensa rellevància biomèdica i sanitària a nivell mundial. Ambdós premis estan dotats amb 50.000 euros cadascun i tenen com a objectiu reconèixer la trajectòria de joves investigadors en el camp de la biomedicina i les ciències de la salut, així com en les ciències i l’enginyeria.

Segons el Dr. López Serrano "el 35% dels pacients hospitalitzats s'infecten per bacteris resistents als antibiòtics dels quals un 20% moriran per la infecció. De fet, a Espanya suposa unes 35.000 morts l'any, 30 vegades més que per accidents de trànsit ". Per això, el seu laboratori estudia el bacteri patogen Staphylococcus aureus multi-resistent, també conegut com MRSA, que resisteix una gran gamma d'antibiòtics, que ha colonitzat els hospitals de tot el món i que genera infeccions molt difícils de tractar en pacients hospitalitzats per un altre motiu.

Per la seva banda, una de les línies d'investigació més destacables del prof. Rubén Martín es basa en dissenyar "varetes màgiques" capaces de preparar àcids grassos mitjançant la fixació de gasos contaminants com el diòxid de carboni (CO2) en hidrocarburs saturats derivats del petroli. Aquestes "varetes màgiques" són catalitzadors que permeten de dur a terme infinitat de reaccions sense que aquestes es consumeixin en el procés ni generin residus. Aquesta investigació té una gran rellevància atès que els àcids grassos són de vital importància en la indústria química, tèxtil, cosmètica i agroalimentària, amb un valor de mercat que arribarà als 20.000 milions de dòlars el 2023. Aquest premi compta amb la col·laboració del BIST, Barcelona Institute of Science and Technology, que presideix el prof. Andreu Mas-Colell (president també del jurat del premi) i que és una referència en l'àmbit científic a nivell internacional.

Més sobre el Dr. Daniel López Serrano, XIII Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica

Daniel López Serrano (Múrcia 1977) és doctor en Bioquímica per la Universitat de Múrcia. Des del 2014, dirigeix el seu propi laboratori com a científic titular del CSIC en el Centre Nacional de Biotecnologia (CNB). La seva línia de recerca se centra en el camp de la resistència bacteriana als antibiòtics.

Ha descobert noves dianes d'intervenció farmacològica per solucionar aquest important problema: l'existència de basses lipídiques en les membranes bacterianes i la importància de l'evolució de les poblacions bacterianes en els biofilms que aquestes formen en superfícies biològiques. Els seus resultats contribuiran a disminuir el risc de processos infecciosos en quadres clínics en general i intervencions quirúrgiques, en particular.

Més sobre el Prof. Rubén Martín, II Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria

Llicenciat i doctor en Bioquímica per la Universitat de Barcelona. Després de cinc anys duent a terme estudis postdoctorals en el camp de la catàlisi organometàl·lica, el 2008 va iniciar la seva carrera a l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ, Tarragona). El 2013, va ser promogut a professor associat i seguidament a professor d'investigació ICREA. Actualment, dirigeix ​​un grup de recerca de 17 estudiants de doctorat i investigadors postdoctorals a l'ICIQ, Tarragona.

El prof. Martín ha estat premiat per la seva visió innovadora i creativa de la catàlisi química i les seves respostes a les necessitats i demandes de la societat dins d'un context de desenvolupament sostenible. Una de les línies de la seva investigació més destacada es basa en dissenyar 'varetes màgiques' capaces de preparar àcids grassos mitjançant la fixació de gasos contaminants com el diòxid de carboni (CO2) en hidrocarburs saturats derivats del petroli. Aquesta investigació té una gran rellevància atès que els àcids grassos són de vital importància en la indústria química, tèxtil, cosmètica i agroalimentària, amb un valor de mercat que arribarà als 20.000 milions de dòlars el 2023.

Entrega dels premis el 18 de juliol al centre corporatiu de Banc Sabadell a Sant Cugat del Vallés

L'acte de lliurament del premi tindrà lloc el dimecres 18 de juliol al centre corporatiu de Banc Sabadell a Sant Cugat del Vallès (Barcelona) i reunirà a destacats representants de la comunitat científica. La trobada comptarà amb la presència dels guanyadors, alguns dels guardonats en altres edicions, membres del jurat, representants institucionals, comunitat mèdica, centres de recerca, universitats de tot Espanya i inversors interessats en els projectes d'investigació i ciències, així com mitjans de comunicació.

Sobre la Fundació Banc Sabadell

La Fundació Banc Sabadell es va constituir com a fundació privada el 1994 amb la intenció d'estimular l'excel·lència i promoure el coneixement de la cultura. El seu objectiu és promoure activitats de divulgació, formació i investigació en els àmbits educatiu, científic i cultural, així com fomentar el talent jove i donar-hi suport.

Sobre el BIST (Barcelona Institute of Science and Technology)

Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) és una iniciativa científica de sis centres de recerca d'excel·lència de Catalunya, l'objectiu de la qual és incrementar la seva col·laboració per construir plegats un projecte comú. La seva força es basa en la capacitat investigadora dels seus membres i en el seu potencial per promoure projectes punters en investigació multidisciplinària. El BIST està format pel Centre de Regulació Genòmica (CRG), l'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), l'Institut d'Investigació Química de Catalunya (ICIQ), l'Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2), l'Institut de Física d'Altes Energies (IFAE), i l'Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona).